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Steamer Hellig Olav from Copenhagen reports, April 13, latitude 41° 43', longitude 49° 51', passed three large icebergs; same date, latitude 41° 39', longitude 50° 81', medium-size berg and field ice.

From S. S. Meeba. Master, 0. P. Clarke. Received in Hydrographic Office Apr. 19, 1912. From Branch Hydro-graphic Office, New York, N. Y.:

April 14, 11 A.M., latitude 41° 50' north, longitude 49° 15' west, passed a quantity of bergs, some very large; also, a field of pack ice about 5 miles long. April 14, 2 P.M., 42° north, longitude 50°, passed another field of pack ice with numerous bergs intermixed, and extended from 4 points on the starboard bow to abeam on the port side. Had to steer about 20 miles south to clear it. Ice seemed to be one solid wall of ice, at least 16 feet high, as far as could be seen. In latitude 41° 35' north, longitude 50° 30 west, we came to the end of it, and at 4 P.M. we were able to again steer to the westward. Saw no more ice after this. Weather clear and bright.

Telegram received by Hydrographic Office Apr. 15 from S. S. Amerika, via S. S. Titanic and Cape Race, Newfoundland, Apr. 14:

Amerika passed two large icebergs in 41° 27' north, 50° 8' west, on the 14th of April. Knuth, 10:51 p.

Copy of telegram received in Hydrographic Office Apr. 15 from S. S. Pisa via Halifax:

In latitude 42° 6' north and longitude 49° 43' west met with extensive field ice, and sighted seven bergs of considerable sizes on both sides of track.

In this connection the attention of the committee is especially invited to the report made by the master of the steamship Mesaba, wherein he reports on April 14, at 2 P.M., in latitude 42° north, longitude 50° west, that he "passed another field of pack ice, with numerous bergs intermixed, and extended from four points on the starboard bow to abeam on the port side. Had to steer about 20 miles south to clear it.

Le vapeur Hellig Olav de Copenhague signale que 13 avril, latitude 41° 43' longitude 49° 51', a franchi trois grands icebergs; la même date, latitude 41° 39', longitude 50° 81', un iceberg de taille moyenne et un champ de glace.

Du S. S. Meeba. Commandant, 0. P. Clarke. Reçu d’Hydrographic Office , 19 avril 1912. De la succursale du Bureau Hydrographique, New York, N. Y. :

Le 14 avril, 11 h, par 41° 50' de latitude nord et 49° 15' de longitude ouest, passa une quantité d’icebergs, dont certains étaient très grands; de plus, un champ de banquise d’environ 5 milles (9 km) de longueur. Le 14 avril, à 14 h, 42° de longitude nord, 50°, a franchi un autre champ de banquise avec de nombreux icebergs entremêlés et s’étendant de 4 points sur l’avant tribord jusqu’au travers sur bâbord. Il a fallu se diriger à environ 20 milles (37 km) au sud pour se dégager. La glace semblait être un mur de glace solide, d’au moins 16 pieds (5 m) de haut, autant qu’on pouvait en voir. Par 41° 35' de latitude nord et 50° 30' de longitude ouest, nous en sommes arrivés au bout et, à 16 heures, nous avons pu de nouveau nous diriger vers l’ouest. Je n’ai plus vu de glace après cela. Temps clair et lumineux.

Télégramme reçu par le Bureau Hydrographique le 15 avril du S. S. Amerika, via S. S. Titanic et Cape Race, Terre-Neuve, le 14 avril :

L’Amerika a passé deux grands icebergs par 41° 27' au nord, 50° 8' à l’ouest, le 14 avril. Knuth, 10:51 p.

Copie du télégramme reçu au Bureau Hydrographique le 15 avril du S. S. Pisa par l’intermédiaire de Halifax :

Par 42° 6' de latitude nord et 49° 43' de longitude ouest, il y avait beaucoup de champs de glace, et sept icebergs de taille considérable ont été aperçus des deux côtés de notre trajectoire.

À cet égard, le comité est particulièrement invité à prendre connaissance du rapport du capitaine du vapeur Mesaba, dans lequel il signale, le 14 avril, à 14 h, par 42° de latitude nord et 50° de longitude ouest, qu’il " a passé un autre champ de banquise, avec de nombreuses montagnes de glace entremêlées, et s’est étendu de quatre points sur tribord avant au travers du côté bâbord. J’ai dû me diriger à environ 20 milles (37 km) au sud pour me dégager.

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